IJHE Bildungsgeschichte International Journal for the Historiography of Education 2-2018 | 1 |
Bildungsgeschichte International Journal for the Historiography of Education: Herausgeber | 3 |
Titelei | 4 |
Impressum | 5 |
Inhalt | 6 |
Editorial | 8 |
Catherina Schreiber: Narrating the teacher-citizen: Retrospectives on teaching careers in Luxembourgian teacher obituaries. Die Konstruktion des Bürger-Lehrers durch Erzählung: Lehrlaufbahnen in der Retrospektive in Luxemburgischen Lehrernekrologen | 12 |
1 How societies remember: (Teacher) obituaries as historical sources | 14 |
2 Luxembourg’s teacher obituaries: Constructions of coherent teacher life courses in a teaching profession | 15 |
3 The incarnation of the teacher-citizen | 19 |
4 Discussion and outlooks | 23 |
Toshiko Ito: Religiöse Erziehung als ethnische Erziehung? Die wandelnden Grenzziehungen zwischen Christentum und japanischer Reichsidee. Religious education as ethnic education? Changing boundaries between Christianity and imperial aspiration in modern Japan | 27 |
1 Rationalisierung der Erziehung durch Ausschluss der Religion: Die Rhetorik des japanischen Wegbereiters für einen Studienaufenthalt in Deutschland | 30 |
2 Rationalisierung der Erziehung durch die Begleitung der Religiosität: Die Rhetorik beim Wegbereiter des deutschen Arbeitsschulgedankens in Japan | 34 |
3 Rationalisierung der Erziehung durch die Begleitung des japanisierten Christentums: Die Rhetorik des Wegbereiters der deutschen Arbeitsschulpraxis in Japan | 37 |
4 Rationalisierung der Erziehung im Sinne der dem Edikt konformen Konzipierung der Erziehung: Die Rechtfertigungsrhetorik zur Stiftung des nationalistischen Christentums | 40 |
Daniel Tröhler: Internationale Provokationen an nationale Denkstile in der Erziehungswissenschaft: Perspektiven Allgemeiner Pädagogik*. International provocations to national thought styles in education: Perspectives of Allgemeine Pädagogik (foundations of education) | 44 |
1 Citoyen und Bürger | 48 |
2 Erziehung des citoyen und Erziehung des Bürgers | 50 |
3 Bildung des „vollständigen Menschen“ | 52 |
4 Konfigurationen nationaler Denkstile der Wissenschaft | 53 |
5 National literacies als Forschungsperspektive | 56 |
Debatte – Discussion: The cult of facts, romanticizing the archive, and ignoring styles of reasoning: Delusive technologies of conducting historical research. Der Kult der Fakten, die Romantisierung des Archivs und das Ignorieren von Stilen im Vernunftgebrauch: Irreführende Methoden der historischen Forschung | 62 |
Thomas S. Popkewitz: Historicizing how theory acts as “the retrieval” in methods: Romancing the archival or some thoughts on intellectual practices* | 63 |
1 Methods are theories: They make the facts that become the facts | 64 |
2 The method of theory in the making of context | 66 |
3 Methods and discourse analyses | 67 |
4 The archive: Memorializing a theory of humanism as methods | 69 |
5 Some concluding thoughts | 72 |
References | 73 |
Lyn Yates: Historians, archives and “ways of seeing” | 74 |
Gary McCulloch: Historians and their facts | 77 |
Johannes Westberg: Source materials are not the past: Celebrating historians’ work in archives | 79 |
Nelli Piattoeva: Going beyond archive as a context of questioning the theory/method/context divide | 83 |
Gabriele Cappelli: When theory met data: economic history and the “truth(s)” of quantitative research | 85 |
Randolph C. Head: Working in archives, thinking with the archive | 89 |
Rezensionen | 92 |
Richard Rottenburg/Sally E. Merry/Sung-Joon Park/Johanna Mugler(Hrsg.): The World of Indicators | 92 |
Sebastian Schmideler (Hrsg.): Wissensvermittlung in der Kinder- und Jugendliteratur der DDR | 95 |
Konrad Jarausch/Christian Ostermann/Andreas Etges (eds.): The Cold War | 98 |
Joyce Goodman: Suzanne Karpelès (1890-1969): thinking with the width and thickness of time. Suzanne Karpelès (1890-1969): Denken mit der Breite und Tiefe der Zeit | 102 |
1 Multiple temporalities: Indochina | 103 |
2 Temporal mimesis and the politics of nature | 105 |
3 Temporal lags and the politics of (anti-)feminism | 108 |
4 Temporal collisions and the politics of hair | 109 |
5 Temporal synchronization and the politics of pagoda education | 110 |
6 Conclusion: Reflecting on (the limits of?) thinking through the“temporal turn” | 112 |
Rückumschlag | 116 |